Servicevillkor/Försäljningsvillkor
Du är här: Informationscenter / Servicevillkor/Försäljningsvillkor
Giltiga per 2015-04-01
Här finner du villkoren som gäller för alla produkter och tjänster som finns i DatorReparation.se:s internetbutik.
Vid försäljning till enskilda konsumenter gäller alltid Konsumentköplagens bestämmelser, liksom Distans- och hemförsäljningslagen. Köparen skall vara myndig eller inneha målsmans godkännande för att ingå avtal med DatorReparation.se.
Nedan har vi samlat all information du behöver gällande ångerrätt, ändringar i din beställning samt information om hur du går tillväga om du önskar returnera en produkt. Om du inte finner det du eftersöker är du välkommen att kontakta vår kundtjänst för mer hjälp.
Service och reparation
Observera att mjukvarufel, vätskeskador, yttre åverkan samt annan form av handhavandefel inte täcks av garanti eller reklamation. Om felet ligger utanför lagens ramar, eller vid avslag av kostnadsförslag, kan det tillkomma en kostnad för frakt och undersökning. Säkerhetskopiera alltid dina data, innan du skickar in en produkt med lagringsmedia för service, då detta försvinner i samband med avhjälpande.
Förbehåll
DatorReparation.se reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och ev. pris-eller faktafel som kan finnas på vår butik, hemsida eller i våra annonser.
Felaktigheter kan förekomma och vi reserverar oss till rätten att utan förvarning göra ändringar på den här butiken. Alla bilder på våra sidor ska ses som illustrationer, och DatorReparation.se kan inte heller garantera att en bild återger varans exakta utseende samt egenskaper.
DatorReparation.se förbehåller rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. DatorReparation.se reserverar sig även för förseningar samt slutförsäljning. Att få en vara man inte har beställt är en giltig grund för reklamation enligt konsumentköplagen.
Priser
Alla priser anges i svenska kronor och inkl. moms och exkl. frakt.
Beställningsvara
När en produkt är märkt beställningsvara betyder detta att den inte lagerförs utan måste beställas från leverantörslager. Normal leveranstid är 3-7 arbetsdagar. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.
Beställning
När du har genomfört en beställning sänder vi ut en beställningsbekräftelse till din e-post. Det är i samband med att vi skickar produkterna till dig som du också får ditt kvitto tillsänt via e-post.
Fraktkostnader
Fraktkostnaden är beroende av vilken eller vilka varor du köper, denna kostnad syns i vid kassan. På visa varor har vi frifrakt.
Transportalternativ vid leverans
Transportalternativ samt total leveranstid beror på vilken produkt du önskar köpa samt var du bor. Varor med extra tjänster samt produkter märkta med beställningsvaror levereras normalt inom 3-7 arbetsdagar, oavsett leveranssätt.
Leveransförsening
Vid eventuell försening blir du kontaktad med information om anledning samt ny leveransinformation. I dessa fall har du även rätt att häva köpet utan kostnad.
Outlöst försändelse
Vid ej utlöst försändelse debiteras fraktkostnaden (tur & retur), eventuell betalavgifter samt montering, installering, testing och demontering i förekommande fall. Observera att kostnaden för ej utlöst stationär-dator är 1795 kr inkl. moms exkl. frakt, detta för att täcka produktionskostnader. För övriga varor är kostnaden den faktiska fraktkostnaden (tur och retur) plus 295 kr inkl. moms i administrativ avgift.
Avbeställning
Din beställning behandlas av oss direkt efter att vi har tagit emot din betalning. På grund av den korta leveranstiden är det därför inte möjligt att göra en avbeställning efter lagd order. Däremot har du möjlighet att returnera din försändelse till oss direkt hos ditt ombud, när du har mottagit din försändelse.
En vara försvann eller skadades under leveransen
DatorReparation.se besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan mot förmodan vara skadad när den anländer åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet om vara inte har skadats under transport.
Om ditt vara har skadats under transport, är du berättigad till återbetalning. När du begär återbetalningen bör du vara redo att ge Kundtjänst fotografier som tydligt visar problemet med varan, ordernummer och även transportnummer/kollinummer så snart som möjligt. Ange också ”Bevis på Skadan”. Alternativt kan du öppna varan framför leverans person om du tycker att det var skadats under transporten och avvisa den direkt. Kontakta oss omedelbart efter att du avvisade paketet.
Som skada räknas både synliga och dolda skador, vilket innebär att du behöver avemballera (ta ur varan ur dess förpackning) och inspektera produkten noggrant. Tänk på att behålla allt emballage (produktens förpackning) i nyskick vid transportskada. Detta för att transportören skall kunna besiktiga varan inklusive emballage. DatorReparation.se ansvarar för fel som har uppstått innan transporten.
Distansköpet – Ångerrätt
Du har alltid 14 dagars ångerrätt hos oss på DatorReparation.se. Ångerrätt räknar vi 14 dagar från den dag du tog emot din produkt. Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten och dess förpackning är i nyskick. Ångerrätt gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienprodukter, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film och musik tar vi endast tillbaka i obruten förseglingar. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer).
En konsument har rätt att öppna och inspektera varorna för att avgöra om konsumenten är nöjd med varan eller inte. För det fall värdeminskning inträffar vid öppning och besiktning av föremålen förbehåller IT 247 AB rätten att reducera det belopp som ska återbetalas till konsumenten.
Ångerrätten gäller ej heller beställningsvaror.
Företag har ej ångerrätt.
Vi vill göra dig uppmärksam på att du bekostar själv returfraktkostnad vid åberopande av ångerrätt och ansvarar för transporten fram till oss.
Meddela oss inom tidsfristen om du vill använda ångerrätten.
Retur
Returrätt räknar vi 14 dagar från den dag du tog emot din produkt.
Produkten och dess förpackning ska vara i nyskick och tillbehör som manualer, CD/DVD-skivor, fjärrkontroll, batterier etc. ska finnas med.
Retur medges ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienprodukter, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Programvara, spel, film och musik tar vi endast tillbaka i obruten förseglingar. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer).
En konsument har rätt att öppna och inspektera varorna för att avgöra om konsumenten är nöjd med varan eller inte. För det fall värdeminskning inträffar vid öppning och besiktning av föremålen förbehåller IT 247 AB rätten att reducera det belopp som ska återbetalas till konsumenten.
Om du behöver returnera en vara kan du börja processen genom att följa stegen nedan:
- Kontakta kundtjänst via email eller telefon samtidig ange ordernummer och returorsak.
- Kundtjänst skickar till dig ett formulär för Produktretur som du skickar till oss tillsammans med varan.
- När vi har tagit emot ditt paket kommer din retur att behandlas inom 3 till 5 arbetsdagar
- Om din retur har godkänts återbetalning kommer att utfärdas. Återbetalningen ske snarast möjligt, dock senast inom 30 dagar. Detta sker enligt Konsumentköplagens regler.
Tänk på att du själv stå för returfrakten. Vi rekommenderar att du skickar försändelsen på ett sådant sätt att den är spårbar.
DatorReparation.se löser ej ut paket mot efterkrav/postförskott.
Returer som inte uppfyller ovanstående kriterier returneras till avsändaren mot returfraktkostnad eller prisavdrag.
Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten. För ej uthämtade försändelser debiteras 395 kronor.
Önskar du skicka in produkten för service, inom reklamationstiden, kontaktar du oss för att få en fraktsedel tillsänd.
Garanti
DatorReparation.se erbjuder alltid minst 3 månaders garanti om inget annat anges vid produktinformation. På produkter med medföljande tillbehör gäller tillverkarens garanti, vilken kan vara kortare än huvudproduktens garanti.
Undantag från garantin gäller förbrukningsvaror, såsom batterier, glödlampor m.m. samt tillbehör som följer med när du köper en produkt, såsom minneskort, headset m.m.
Garantin omfattar inte fel orsakade av spännings fel, blixtnedslag eller stöld.
Om din produkt drabbas av ett fabrikationsfel som är ursprungligt och inte uppkommit genom yttre åverkan eller p.g.a. handhavandefel ska du kontakta vår kundtjänst.
För att åberopa garanti eller reklamationsrätt ber vi dig först att kontakta vår kundtjänst på DatorReparation.se. Vi har kunnig personal, egna produktexperter som på telefon kan hjälpa dig konstatera att felet inte beror på handhavandefel eller ev. kringutrustning utan att du behöver transportera produkten.
Garanti gäller inte för fel av mindre betydelse och som saknar relevans för produktens funktionalitet.
Garanti gäller heller inte för fel orsakade av väta, fukt eller liknande samt fel orsakade av felaktig installation och montering, felaktigt handhavande, bristande skötsel och skador som uppstått då du transporterat produkten.
Garantin slutar även gälla om reparation eller annat ingrepp i produkten har utförts av någon obehörig, d.v.s. någon annan än den av tillverkaren auktoriserade serviceverkstaden. Garantin upphör även att gälla när det till produkten fogats reservdelar, tillbehör eller andra artiklar som inte utgör originalartiklar och som därmed orsakat ett fel.
Tvist
Vid en eventuell tvist följer vi allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Tillämplighet
DatorReparation.se:s servicevillkor gäller från och med ovan angivet datum och ersätter tidigare av DatorReparation.se publicerade Servicevillkor.